Η μέθοδος αυτή διαφήμισης (online behavioural advertizing) στηρίζεται στην παρακολούθηση των ιστοσελίδων που επισκέπτεται ένας χρήστης στο διαδίκτυο και των ενεργειών που γενικότερα πραγματοποιεί ηλεκτρονικά (π.χ. αγορές προϊόντων και υπηρεσιών) με σκοπό την αποτύπωση των προτιμήσεων και ενδιαφερόντων του και ακολούθως την προβολή σχετικών μόνο διαφημίσεων. Η μέθοδος προϋποθέτει ανάλυση της συμπεριφοράς του χρήστη και οδηγεί στη δημιουργία προφίλ χρηστών κατά τη διαδικτυακή τους πλοήγηση, τις περισσότερες φορές χωρίς αυτό να είναι εν γνώσει των ίδιων των χρηστών. |
Το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων κατά τη διαδικτυακή διαφήμιση με ανάλυση συμπεριφοράς απασχόλησε την Ομάδα Εργασίας του αρ. 29, η οποία εξέδωσε σχετικά τη Γνώμη 2/2010: Η Γνώμη έλαβε υπόψη τις νέες τάσεις διαδικτυακής διαφήμισης και διευκρίνισε σε σχέση και με την υπ’ αριθ. 1/2010 γνώμη για τους υπεύθυνους επεξεργασίας τις υποχρεώσεις τους κατά το λόγο της συμβολής τους στη συγκεκριμένη επεξεργασία. Τα διαφημιστικά δίκτυα και οι ίδιοι οι διαφημιζόμενοι υπέχουν τις περισσότερες υποχρεώσεις. Η Γνώμη εστιάζει ιδίως στη νομιμότητα της εγκατάστασης «cookies» για τη δημιουργία προφίλ, η οποία, σύμφωνα με την τροποποιημένη Οδηγία 2002/58/ΕΚ, προϋποθέτει την προηγούμενη συγκατάθεση των χρηστών.
Επίσης, η Γνώµη αναφέρεται και στον τρόπο µε τον οποίο οι πάροχοι διαφηµιστικών δικτύων πρέπει να συμμορφώνονται και µε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη γενική Οδηγία 95/46/ΕΚ και ιδίως σε ό,τι αφορά τα δικαιώµατα πρόσβασης και αντίρρησης. Όσον αφορά τους παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου, δηλαδή εν προκειμένω τους ιδιοκτήτες των ιστοσελίδων μέσω των οποίων προβάλλουν τις διαφημίσεις τους τα διαφημιστικά δίκτυα ή οι ίδιοι οι διαφημιζόμενοι, η Γνώμη υποστηρίζει ότι και αυτοί είναι εν μέρει υπεύθυνοι επεξεργασίας ώστε να υπέχουν την υποχρέωση ενημέρωσης για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων που πραγματοποιούν τα άλλα μέρη.
Η Ομάδα Εργασίας του αρ. 29 εξέδωσε επίσης τη Γνώμη 16/2011 σχετικά με τις συστάσεις καλής πρακτικής των EASA/IAB για τη διαδικτυακή διαφήμιση με ανάλυση συμπεριφοράς. Η Γνώμη καταρχήν χαιρετίζει αυτή την πρωτοβουλία για αυτορρύθμιση που έλαβαν οι EASA/IAB, καταλήγει, ωστόσο, ότι η τήρηση του κώδικα και των συστάσεων καλής πρακτικής και η συμμετοχή στην σχετική με την πρωτοβουλία ιστοσελίδαhttps://www.youronlinechoices.eu/ δεν έχει ως αποτέλεσμα τη συμμόρφωση με την Οδηγία 2002/58/EΚ.
Επιπλέον, η Γνώμη τονίζει ότι ο κώδικας/συστάσεις και η ιστοσελίδα δημιουργούν τη λανθασμένη εντύπωση ότι είναι δυνατόν κάποιος να επιλέξει να μην καταγράφεται ενώ πλοηγείται στο διαδίκτυο. Αυτή η λάθος εντύπωση μπορεί να είναι επιζήμια για τους χρήστες, αλλά και για τις εταιρείες τις ίδιες, καθώς ενδέχεται να θεωρούν ότι με την εφαρμογή του κώδικα πληρούν τις απαιτήσεις της Οδηγίας.
Η Γνώμη αναφέρει επίσης ότι οι διαφημιστικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις ακριβείς απαιτήσεις της Οδηγίας, ενώ παραθέτει πρακτικές λύσεις που είναι διαθέσιμες ώστε να επιτυγχάνεται ένα καλό επίπεδο συμμόρφωσης με αυτή, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η εμπειρία του χρήστη κατά την πλοήγηση.
Τέλος, η Γνώμη τονίζει ότι θα πρέπει να αποφεύγονται περιπτώσεις/καταστάσεις κατά τις οποίες οι εταιρείες επενδύουν στην τήρηση ενός κώδικα και των αντίστοιχων συστάσεων καλής πρακτικής, που δεν είναι σύμφωνες με τις νομικές απαιτήσεις, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η IAB πρόσφατα εξέδωσε κριτήρια αυτό-πιστοποίησης για τις εταιρείες που επιθυμούν να υιοθετήσουν το Πλαίσιο Διαφήμισης με Ανάλυση Συμπεριφοράς (“ΙΑΒ Europe Online Behavioural Advertising Framework”).
ΠΗΓΗ: https://www.dpa.gr/portal/page?_pageid=33,146972&_dad=portal&_schema=PORTAL |